Najnowsze wieści z nasza-klasa.pl
30 września 2008
Osoby odpowiedzialne za nasza-klasa.pl regularnie dostarczają mi tematów do komentowania
Tym razem chodzi o dwie sprawy, które pokrótce zostały przedstawione w newsach na NK.
1. Goście w abonamencie (nasza-klasa.pl/news/89)
W marcu tego roku, w tekście nasza-klasa.pl – to już przesada krytykowałem nasza-klasa.pl za wprowadzenie idiotycznie wysokich cen za tzw. prezenty jakie użytkownicy mogą rozsyłać między sobą. Odpowiednie osoby dość szybko dostrzegły idiotyzm swoich decyzji, dzięki czemu ceny po kilku(nastu) dniach spadły do akceptowalnego poziomu.
Dzisiaj się przekonujemy, że ktoś z nasza-klasa.pl ma nadal dziwne zapędy do zdzierania z ludzi… Otóż wprowadzono na stronę pojęcie abonamentu (cennik). Nie widziałbym nic złego w uruchamianiu płatnych kont gdyby nie dwa drobne szczegóły. Po pierwsze, po opłaceniu abonamentu dostajemy dostęp jedynie do jednej funkcjonalności. Po drugie, ta funkcja dotychczas była bezpłatna
Wiele osób przypuszczało, że nie da się uniknąć płatnych kont premium na nasza-klasa.pl ale kazać ludziom płacić abonament za jedną usługę, którą wcześniej mieli za darmo to kompromitujące posunięcie NK. Można się domyślać, że wkrótce w abonamencie pojawią się nowe usługi (pytanie czy będą to usługi nowe czy znowu zabierze się ludziom coś co do tej pory mieli za darmo?) ale start płatnych kont wypadł naprawdę marnie… A może za każdy nowy element trzeba będzie płacić osobno? Nic mnie już nie zdziwi skoro, z jednej strony, jest abonament a z drugiej, za zwiększenie transferu w galerii, trzeba płacić oddzielnie (cennik jakiś taki znajomy wizualnie…).
2. Walczymy ze spamem! (nasza-klasa.pl/news/87)
W newsie sprzed trzech tygodni można wyczytać, że Dział Bezpieczeństwa Naszej Klasy Sp. z o.o. (Dział Bezpieczeństwa, świetnie się ubawiłem gdy to przeczytałem
) współpracując z Policją, pomógł ująć cztery osoby rozsyłające spam na nasza-klasa.pl.
O fikcyjnych kontach rozsyłających zaproszenia pisałem na blogu już dwukrotnie (Dwa wnioski na temat nasza-klasa.pl i nasza-klasa.pl: porządek z fikcyjnymi kontami). Sądzę, że tym razem nie chodzi o zwykłe zapraszanie do znajomych, a o perfidne rozsyłanie reklamowych komentarzy i prywatnych wiadomości. Ktoś przekroczył pewną magiczną granicę między dopuszczalnym korzystaniem z sukcesu nasza-klasa.pl a zwykłym rozsyłaniem spamu.
Zastanawia mnie jednak co innego
Otóż pojawiła się informacja, że spamerzy narazili nasza-klasa.pl na straty rzędu…. uwaga uwaga…. 60 milionów złotych!
Jak oni to policzyli, nie mam pojęcia
Poprawka, mam pojęcie, wyjaśniał to Grzegorz na AntyWeb gdzie odsyłam wszystkich zainteresowanych szczegółami.
Ja chciałem natomiast napisać o swoich wnioskach.
- Przy tylu fikcyjnych i spamujących kontach jakie istnieją na nasza-klasa.pl trzeba było im nieźle zaleźć za skórę żeby napuścili na kogoś Policję. Ktoś po prostu mocno przesadził i się doigrał.
- Pewnie nie chodziło tyle o ściganie kogoś i żądanie zwrotu kosztów (które na pewno nie wyniosły 60mln….) co o wystraszenie innych obecnych i potencjalnych spamerów. Stara sztuczka, sam swego czasu zastosowałem to na osada.pl. Właśnie dlatego wymyślono te miliony strat i wspomniano w newsie o dziesięciu latach odsiadki za spam
- Zastanawiam się jak do tego wszystkiego ma się moja działalność?
Jak czytamy w nocie prasowej, jeden ze spamerów wysłał 120tys spamu a cały proceder trwał dwa miesiące. Wnioskuję, że reszta oskarżonych osób wysłała mniej niechcianych wiadomości. W takim razie czemu ja jeszcze nie siedzę?
Swego czasu, w jedną noc, wysłałem około 70tys zaproszeń a jeszcze nie tak dawno (bodajże czerwiec lub lipiec tego roku), w dwa tygodnie, rozesłałem dwa czy trzy miliony zaproszeń i tyleż samo komentarzy. Ale chyba wiem czemu nikt się do mnie nie przyczepił. Nie rozsyłałem prywatnych wiadomości a moje profile reklamowały społeczną akcję walki o wolność dla Tybetu. Ogólnie nikomu to nie przeszkadzało, nikomu nie wadziłem
Co innego promować moralnie uzasadnioną akcję, a co innego nachalnie reklamować swoje produkty/strony www etc.
Z ciekawości jeszcze coś sobie policzyłem. W lipcu na NK było średnio 350 milionów odsłon dziennie. Przez dwa miesiące (tyle trwało spamowanie) daje to około 21 miliardów odsłon. Jeden ze złapanych wysłał 120tys niechcianych wiadomości. Nie wiadomo ile w sumie było tego spamu ale jeżeli wymieniono tą liczbę to należy się spodziewać, że reszta złapanych wysłała mniej wiadomości. Przyjmijmy więc, że razem było tego jakieś…. 250tys.
Policzyłem jaki procent ruchu wygenerowali spamerzy. Wyszła mi kolosalna liczba…. W przybliżeniu 0,0012%
Pamiętając o tym, że dzienne wahania odwiedzin nasza-klasa.pl zapewne oscylują około dziewięćdziesięciu kilku procent (a więc nie ma tu mowy o przyblokowaniu serwerów, których NK ma już ponad 500), oraz roboty spamujące (których niewątpliwie w tym przypadku użyto) na 99% nie pobierały grafik a jedynie sam kod HTML (który dodatkowo na NK jest przesyłany w postaci skompresowanej co zapewne roboty również obsługiwały), a więc transfer był znacznie mniejszy niż ten generowany przez żywych ludzi, widzimy jak śmieszna jest liczba 60 milionów strat
Mimo wszystko oczywiście popieram NK za walkę ze spamem. Co innego jest dostać zaproszenie od konta fikcyjnego (otrzymywanie takich zaproszeń można zablokować) a co innego otrzymywać nachalną reklamę na swoją prywatną skrzynkę wiadomości.
PS
Moje konta dotyczące Tybetu w około dwa tygodnie po zakończeniu wysyłania z nich zaproszeń zostały usunięte. Było ich około 40 jak dobrze pamiętam
PS2
Już nie korzystam ze swoich narzędzi do rozsyłania zaproszeń/komentarzy
Nie mam już takiej potrzeby
Dostałem zlecenie na napisanie automatu do rozsyłania prywatnych wiadomości na nasza-klasa.pl ale nie podjąłem się tego. Nie zamierzam potem się tłumaczyć dlaczego ktoś spamował korzystając z moich rozwiązań.
Blog przede wszystkim o Internecie i mojej pasji jaką jest tworzenie stron www. Ale nie ograniczam się do jednej tematyki, piszę o wszystkim o czym mam ochotę :-)
prawie herbatka:) napisał: 30.09.08 o godzinie 23:36
Drogi kolego
oczywiście zgadzam się z tym co napisałes, ale zwróć uwagę na to, że można było się domyślić, że portal, który ma ogromną odwiedzalność, gdzie za emisję reklamy trzeba pewnie słono płacić, będzie wprowadzał nowe opcję płatne, ale rzeczywiście przesadzili z tym, że każą płacić za to co już było dostepne i to bezpłatnie. Już niedługo pewnie płatną opcją będzie możliwość wchodzenia na profi znajomego (oczywiście to przesadna pesymistyczna wizja:))…..druga sprawa: jako przedstawicielka fanów Twojego blogu
pytam się: dlaczego tak mało nowych newsów się pojawia?
…tylko spokojnie, nie denerwuj się
Nowy Gracz w Tomaszowskim Neci napisał: 01.10.08 o godzinie 1:57
Mało newsów?? ale nt. NK zawsze na bierząco;)
P.S. Ten Tybet to było Twoje działo!!??;o
kixner napisał: 02.10.08 o godzinie 21:59
Odnosnie tych strat, to nowy admin osady straszyl mnie, ze za wystawianie ocen za pomoca skryptu skoncze tak jak ci z naszej-klasy xD
MariuszT napisał: 02.10.08 o godzinie 22:31
Bój się Kixner
kmg napisał: 03.10.08 o godzinie 9:37
Nie zgadzam się. Praktycznie we wszystkim (ale to też pewnie nic nowego)
.
1. prezenty nie staniały*… – ceny przy płatnościach przelewem dla prezentów, które obserwowałem się nie zmieniły. Faktycznie – numery sms się zmieniły (co przy płatnościach z ich wykorzystaniem rzeczywiście przekłada się na zmniejszenie kwoty pobranej przez operatora, niemniej od poczatku mozna bylo mieć to duzo taniej – stąd gwiazdka.
2. informacja o złapaniu „przestępców” (spamerów?) do której sie odwołujesz pochodzi z notki prasowej policji. n-k nie ma zamiaru sciagac tej kasy od nastolatków. Informacje prasowe policji mają to do siebie, że czesto są nieprawdziwe. Więc nie wierze w ów 120 000 komentarzy w 2 miesiace. Dlaczego?
120 000/60 dni/24 godziny/60 minut = 1,38 komentarza na minutę. Usiąść 30 minut dziennie i przez 2 miesiace mozna wiecej napisać ręcznie.
Spam polegał na dodawaniu komentarza z reklamą strony do każdego nowo dodanego zdjęcia na n-k (nie wysyłali pw). Skoro ludzie uznali go za uciążliwy, jestem pewien, ze było dużo wiecej niż 120 000.
Odnosnie obliczonej straty – konieczne jest zadeklarowanie czegoś takiego, aby policja ruszyla w ogole tylek. Wyliczenia, trafne bądź nie, wyplynely w komunikacie prasowym policji. A nie n-k.
3. wolny tybet? akcja non profit, zwracajaca uwage na problemy tybetu? Mówimy o receprecz odtybetu?
Jak tak, to chyba miałeś w tym jakiś swój interes
MariuszT napisał: 03.10.08 o godzinie 10:20
1. Nie masz racji
Na samym początku nie było możliwości płacenia przelewem, były tylko sms’y. Ceny z kosmosu. Potem wprowadzili przelewy, nie pamiętam już czy od razu z normalnymi cenami czy jeszcze zawyżonymi. Dowód tutaj http://www.tarnaski.eu/blog/na.....-przesada/
2. Policja z palca sobie nie wyssała tych liczb
Sam piszesz, że inaczej Policja by dupy nie ruszyła…
Dlatego NK pokazała duże cyferki. Tylko potem ludzie zaczęli się pukać w głowę, zrobił się szum więc Popowicz zaczął się tłumaczyć i wycofywać z tego. Ale to z NK wypłynęły te liczby, jestem o tym przekonany.
3. Cicho tam
Zrobiłem z myślą o konkursie ale i tak tego nie wykorzystałem.
kmg napisał: 03.10.08 o godzinie 12:43
1. Ad 1 – mam racje.
http://antyweb.pl/wirtualne-pr.....ej-klasie/
Poniżej był link „zapłać mniej przelewem”. Albo hazan , albo marcin jagodziński na netto pisal o tym, ze dziwi podejscie n-k podajac droższe opcje. (edit: to był marcin – http://netto.blox.pl/2008/03/g.....nanie.html)
2. Podała cyferki, ale ich nie wypuscila. Nie neguje, ze wyplynely z nk. I dla mnie brzmia sensownie, przy założeniu:
120 000 reklam * koszt najtańszej pojedynczej kampanii reklamowej (na n-k kosztuje 500 zł) == 60 mln. Naganne? Nie, skoro nie chca sciagac. I watpie, ze to szum wokol tej kwoty spowodował wycofanie sie z sciagania. IMO oni od poczatku nie chcieli od tych dzieciaków kasy.
3. Policzyć Ci, na ile dostaniesz fakture z nk?
MariuszT napisał: 03.10.08 o godzinie 13:04
1. No może i był przycisk, ja nie widziałem. Ciekawi mnie tylko jakie były tam ceny :] Bo coś mi się nie wydaje żeby były o wiele niższe niż te za sms’a. Pewnie były wyższe niż te dzisiejsze. Ale to już tylko przypuszczenia.
2. Nie mówię, że szum spowodował to, że zaniechali ściągania tej kasy. Również jestem przekonany, że od początku nikt nie chciał zadośćuczynienia. Ja tu mówię o tych 60mln. Ludzie zaczęli się z tego wyśmiewać więc NK pokazała naciągane obliczenia i Popowicz: „Przyznał też, że informacja prasowa na temat walki ze spamem nie wyszła najlepiej głównie przez podanie tak kalkulowanych wartości.” (cytat za Antyweb).
3. Możemy już zamknąć ten punkt?
kmg napisał: 03.10.08 o godzinie 13:23
1. obserwowalem 5 prezentow, ceny przelewów sie nie zmienily/
2. Przyznal, ze informacja nie wyszla najlepiej. Ale to informacja prasowa policji. Moim zdaniem mogli podać i 90 mld euro, nic by to nie zmieniło. Kasy nie chca. Jesli atak zablokował czesc serwerów i stracili kilka % odsłon przekłada sie to na konkretną kase, ktorej i tak odzyskac nie chca .
3. nie, ale mozemy zamknac 2 poprzednie
4. „dzienne wahania odwiedzin nasza-klasa.pl zapewne oscylują około dziewięćdziesięciu kilku procent” mozesz wyjasnic co dokladnie masz na mysli?
MariuszT napisał: 03.10.08 o godzinie 13:34
1. Możliwe
2. Nadal uważam, że suma, którą podali jest śmieszna
I nie wierzę w żadne zablokowanie części serwerów.
3.
4. Różnica odwiedzin między dniem a nocą
Ale to w sumie mało istotne, chodzi mi tylko o to, że różnice w odwiedzinach między poszczególnymi dniami są duuuużo większe niż ruch wygenerowany przez tych spamerów więc niech mi nikt tu nie mówi o blokowaniu serwerów… No bez żartów.
kmg napisał: 03.10.08 o godzinie 14:04
1. closed.
. To jak z tą społeczną akcją?
P (ok, closed).
2. Ale gubisz w tym wszystkim jedną kluczową rzecz:
Wreszcie spamerzy dostali po dupie. Moze i nie finansowo, ale problemów na pewno sobie narobili. A to w polsce ewenement. I to ogromny.
3. topic is still open
4. wciaz niejasno ujete, masz na myśli wariancje calkowitej dziennej liczby odsłon?
Jak tak to watpie, aby wachania wynosily az 90%.
A ruch generowany przez tych spamerów jest nieznany – tak jak mowilem, ów 120 000 to notka policji. Jesli by bylo tylko tyle, to n-k pewnie nawet by tylka nie ruszyła, bo 120k odsłon kosztuje ich pewnie niewiele.
Choc jak juz przyznalem – nie odczulem zadnych roznic korzystajac z n-k w tamtym okresie.
MariuszT napisał: 03.10.08 o godzinie 14:24
2. Oj czytaj kolego uważnie to co piszę
Zobacz ostatni akapit przed PS. Bardzo dobrze, że narobili takiego szumu, niektórzy uważają, że spam jest tylko na poczcie elektronicznej. Mam nadzieję, że zwiększyła się świadomość niektórych.
4. Tak, to mam na myśli. A niech to będzie i 70% czy 80%. Tak czy owak te wahania są bardzo duże.
Tylko jednak straty to mogli trochę mniejsze obliczyć
Bo miało być groźnie a wyszło śmiesznie. No ale ogólnie ruch był dobry.
Nie wiem ile było tego spamu. Może 120tys, może 1,2mln. Ja uważam, że po prostu ktoś nieźle zalazł za skórę tym z NK dlatego się ich doczepili i korzystając z okazji, nastraszyli innych. I dobrze
kmg napisał: 03.10.08 o godzinie 15:44
2. Nie chodzi o walke ze spamem (walczą wszyscy – stawiajac filtry), a o aktywną walkę.
No i faktycznie błędnie skierowalem wypowiedź do Ciebie . Chodzi o to , ze wszyscy trąbią o tym , jak wyceniła straty NK a nie o tym co sie wydarzyło – a zatrzymanie spamerów przez policje w PL moim zdaniem powinno zostać wiadomością miesiąca.
4. az tak dużo moim zdaniem nie. Wiem, że alexa nie moze byc wyznacznikiem, niemniej:
http://www.alexa.com/data/deta.....ize=Medium
Teza: n-k osiągnęła jakiś tam poziom stacjonarności* pod względem liczby odsłon ze względu na zasięg. Działa efekt skali kompensując np. brak dostepu do komputera przez ileś osób, ich chorobę czy po prostu brak wewnętrznej potrzeby do uruchomienia strony.
*- Jesli przyjąć tą teze pierwsze kilkanaście miesiecy działania n-k należałoby przyjąć jako fazę przejsciową całego systemu.
Oczywiście nie neguje tego co napisałeś, po prostu wydaje mi się, że różnice nie są aż tak duże (co nie znaczy, że system stacjonarny nie moze miec zmian w wspomniamym zakresie).
No i odniose się jeszcze do „miało być groźnie, wyszło śmiesznie” – jak juz mowilem, informacja o 60mln zostala przekazana przez policje nie n-k. Wiec to nie kwota miała straszyć, a zatrzymania spamerów.
A policja powinna dostac po dupie , bądź co bądź informacja o 60 mln nie była informacją publiczną.
MariuszT napisał: 03.10.08 o godzinie 23:28
2. No to wychodzi na to, że się zgadzamy
4. Na Alexa tego nie zobaczymy. Na pewno teraz sytuacja się bardziej ustabilizowała i wahania są mniejsze niż wcześniej ale pewnie nadal są spore.
Nie wiemy czy Policja puściła info o 60mln za aprobatą czy bez wiedzy NK. Można tak sobie gdybać. Ale na pewno obliczenia wyszły z NK. A że były one bardzo naciągane to wyszło trochę śmiesznie
Stary, wyobraź sobie ile to jest gotówki 60mln…. Wystarczyło podać duuużo mniejszą liczbę, Policja i tak by się zainteresowała a ludzie by się przynajmniej nie śmiali.
raptus napisał: 05.10.08 o godzinie 22:52
Podobno żyjemy w demokratycznym kraju i krytykować mozna wszystkich i za wszystko (warunek konieczny to przestrzeganie prawa, warunek wazny to dobre obyczaje)…
Ale pozostaje pytanie czy jest podstawa do krytyki ? Twórcy portalu sami starali sie wyrobic sobie opinie “matki Teresy” wiec teraz nie powinni dziwić się reakcji społecznosci… Ale to chyba nie są najwieksze problemy czekające ten portal ? Obawiam się że niebawem grupa niezadowolonych osób, których to portal przetwarza dane i wizerunek wbrew ich woli (np. Pani Nauczycielka z Wrocławia) podejmie stosowne kroki Sądowe, a wtedy mogą zacząc się “schody” ….”prawdziwej cnocie krytyka nie szkodzi…”